Pemasaran Lada Putih (Piper nigrum) Di Desa Majel Kecamatan Bonti Kabupaten Sanggau

Isi Artikel Utama

Sri Widarti
Sigit Sugiardi
Donna Youlla
Meliana Mely

Abstrak

This research is to determine the marketing channels and margins for White Pepper in Majel Village, Bonti District, Sanggau Regency. The number of farmers who were respondents in this research was 33 farmers, 2 collecting traders and 1 retailer. The variables observed in this research consist of prices at the farmer level, prices at the trader level, prices at the retailer level, marketing costs at the collector and retailer levels, marketing profits at the collector and retailer levels and marketing margins. The results of the research show that in Majel Village there are several marketing institutions that form 1 marketing channel, namely from pepper farmers selling to collecting traders, then collecting traders selling to retailers, then retail traders selling to consumers.   The largest margin in this marketing channel is at retailers, namely IDR 6,000/Kg, Farmer's share in the white pepper marketing channel in Majel Village is 91.18%

Rincian Artikel

Cara Mengutip
Widarti, S., Sugiardi, S., Youlla, D., & Melly, M. (2024). Pemasaran Lada Putih (Piper nigrum) Di Desa Majel Kecamatan Bonti Kabupaten Sanggau. Jurnal Agrosains Universitas Panca Bhakti, 17(1), 52–55. https://doi.org/10.54035/agrosains.v17i1.464
Bagian
Artikel

Referensi

Azziano, Zulkifli. (2000). Pengantar Tataniaga Pertanian. Bogor: Departemen Ilmu-Ilmu Sosial Ekonomi Fakultas Pertanian Institusi Bogor.

Basu., S., & Irawan. 2003. Manajemen Pemasaran Modern. Liberty. Yogyakarta.

Delita, A. L. (2015). Analisis Kelayakan Finansial Dan Efisiensi Pemasaran Lada Di Kecamatan Gunung Labuhan Kabupaten Way Kanan. Jiia, Volume 3 No. 2, April 2015, 3, 130-139.

Fitrah, H. (2013). Analisis Pemasaran Agribisnis Lada (Piper Nigrum L) Di Desa Mangkauk Kecamatan Pengaron Kabupaten Banjar Kalimantan Selatan. Ziraa’ah, Volume 38 Nomor 3, Oktober 2013, 28-32.

Hamim, A. D.(2009). Tataniaga Pertanian Kursus Singkat Manajemen Agribisnis Pertanian Di Kampus Universitas Lampung. Palembang.

Hanafiah, Saefudin.(2006). Tataniaga Hasil Pertanian. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Kotler, Philip Dan Keller, 2007. Manajemen Pemasaran, Jilid I, Edisi Kedua

Permadi, R. 2017. Analisis Efisiensi Pemasaran Pisang Kepok di Kabupaten Seruyan. UNES Journal of Agricultural Scienties.

Prasetyo, Budi.(2019). Analisis Saluran Dan Margin Pemasaran Lada Di Desa Bantilang, Kecamatan Towuti, Kabupaten Luwu Timur, Provinsi Sulawesi Selatan. Diss. Universitas Hasanuddin.

Sawija. (2021). Analisis Pendapatan Usahatani Dan Saluran pemasaran Lada (Piper Nigrum L.) Di Desa Sanglepongan, Kecamatan Curio, Kabupaten Enrekang.

Simatupang, B., Tua, M., Yazid, M., & Thirtawati, T. (2021). Analisis Pemasaran Lada Di Desa Muara Rungga Kecamatan Pasemah Air Keruh Kabupaten Empat Lawang. Sriwijaya University.

Soekartawi. (2002). Prinsip Dasar Manajemen Pemasaran Hasil-Hasil Pertanian.

Soekartawi. (2010). Agribisnis: Teori Dan Aplikasinya. Jakarta: Pt Raja Grafindo Persada