Preferensi Konsumen dalam Memilih Tiga Produk Kopi (Kapal Api, Fresco, dan Kahyangan): Sebuah Pendekatan Grid Analysis

Isi Artikel Utama

Mutiara Ria Despita Maharani
Febry Aryawan
Moch. Sukron Abidar
Kurniawan Dwi Yulianto
Ajeng Gendis Purborini
Ahmad Zainuddin
Moh. Izmaul Haqqi

Abstrak

The presence of various types of coffee in Jember Regency is a testament to the richness and diversity of coffee drinking culture. With the variety of coffee types and brewing methods offered, consumers are now given the opportunity to explore a wider spectrum of flavours and aromas. Each coffee brand or product circulating in Jember Regency has different physical characteristics such as taste, packaging design, colour, aroma, viscosity, and coffee grounds. The purpose of this study was to determine consumer preferences in choosing three coffee products (ship fire coffee, fresco coffee, and kahyangan coffee). This study uses the Grid Analysis method to determine consumer preferences. This study used 75 samples from 5 sub-districts spread across Jember Regency (Sumbersari, Pakusari, Bangsalsari, Arjasa and Jenggawah). The results of the analysis show that Kapal Api coffee tends to be favoured by respondents compared to fresco and Kahyangan coffee. This is because Kapal Api Coffee has advantages in terms of taste, aroma, viscosity, colour and packaging design, while Kahyangan Coffee only excels in its fine coffee powder. Therefore, it is necessary to improve the quality and branding of fresco and Kahyangan coffee in Jember Regency

Rincian Artikel

Cara Mengutip
Ria Despita Maharani, M., Aryawan, F., Sukron Abidar, M., Dwi Yulianto, K., Gendis Purborini, A., Zainuddin, A., & Izmaul Haqqi, M. (2023). Preferensi Konsumen dalam Memilih Tiga Produk Kopi (Kapal Api, Fresco, dan Kahyangan): Sebuah Pendekatan Grid Analysis. Jurnal Agrosains, 16(2), 32–39. Diambil dari https://jurnal.upb.ac.id/index.php/agrosains/article/view/392
Bagian
Artikel

Referensi

Ali, D., Budi, S., & Sudarma, M. (2020). Preferensi Konsumen terhadap Kedai Kopi di Kota Denpasar. Jurnal Agribisnis Dan Agrowisata, 9(3), 2685–3809. Retrieved from http://ojs.unud.ac.id/index.php/JAA

Aliyah, A., Sebayang, A. F., & Haviz, M. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Preferensi Konsumen terhadap Produk Starbucks Coffee di Kota Bandung Factors that Affects Consumer Preference Towards Starbucks Coffee Products in keputusan konsumen. Prosiding Ilmu Ekonomi, 221–229. Retrieved from http://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/13623

As’ad, M. H., & Mulyo Aji, J. M. (2020). Faktor Yang Mempengaruhi Preferensi Konsumen Kedai Kopi Modern Di Bondowoso. JSEP (Journal of Social and Agricultural Economics), 13(2), 182. https://doi.org/10.19184/jsep.v13i2.16441

Badan Pusat Statistik Jawa Timur. (2023). Provinsi Jawa Timur dalam Angka. Surabaya: BPS Provinsi Jawa Timur.

Gulo, W. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: Grasindo.

Gustika, R. (2020). Pengaruh Pendapatan Dan Sikap Keuangan Terhadap Manajemen Keuangan (Studi Pada Ibu Rumah Tangga Di Nagari Binjai Kecamatan Tigo Nagari Kabupaten Pasaman). Jurnal Apresiasi Ekonomi, 8(3), 399–406. https://doi.org/10.31846/jae.v8i3.294

Hartono, D. (2018). Analisis Preferensi Konsumen Di Kafe Ruang Kopi Bogor. Institut Pertanian Bogor.

Magni, L., Raimondo, D. M., Dalla Man, C., Breton, M., Patek, S., De Nicolao, G., … Kovatchev, B. P. (2008). Evaluating the efficacy of closed-loop glucose regulation via control-variability grid analysis. Journal of Diabetes Science and Technology, 2(4), 630–635. https://doi.org/10.1177/193229680800200414

Naibaho, T. T. (2019). Analisis Perbedaan Tingkat Pendapatan Terhadap Preferensi Konsumen Kopi Lokal Sumatera Di Kota Medan. Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 4(1), 505–513.

Narulita, S., Winandi, R., & Jahroh, S. (2014). Analisis Dayasaing Dan Strategi Pengembangan Agribisnis Kopi Indonesia. Jurnal Agribisnis Indonesia, 2(1), 63. https://doi.org/10.29244/jai.2014.2.1.63-74

Rasmikayati, E., Deaniera, A. N., Supyandi, D., Sukayat, Y., & Saefudin, B. R. (2020). Analisis Perilaku Konsumen: Pola Pembelian Kopi Serta Preferensi, Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen Kedai Kopi. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 6(2), 969. https://doi.org/10.25157/ma.v6i2.3629

Saefudin, B. R., Deanier, A. N., & Rasmikayati, E. (2020). Kajian Pembandingan Preferensi Konsumen pada Dua Kedai Kopi di Cibinong, Kabupaten Bogor. AGROVITAL : Jurnal Ilmu Pertanian, 5(1), 39. https://doi.org/10.35329/agrovital.v5i1.637

Saefudin, B. R., Deaniera, A. N., & Rasmikayati, E. (2020). Kajian Pembandingan Preferensi Konsumen pada Dua Kedai Kopi. Agrovital : Jurnal Ilmu Pertanian, 5(1), 39–46.

Stenley, I. (2009). Analisis Kepuasan Dan Loyalitas Konsumen Coffeeshop Warung Kopi Serta Implikasinya Terhadap Strategi Pemasaran. Institut Pertanian Bogor.

Sudarko, S., & Ridjal, J. A. (2016). Peningkatan Motivasi Petani Kopi Rakyat dalam Diversifikasi Pengolahan Produk Primer dan Sekunder Kopi dengan Pendekatan Agribisnis di Kabupaten Jember. Agritrop: Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian (Journal of Agricultural Science), 14(2).

Utama, D. A. (2017). Analisis Sikap Dan Kepuasan Konsumen Terhadap Kopi Instan Nescafe Dan Torabika pada Mahasiswa di Universitas Lampung. Universitas Lampung.

Widagdo, N. O., Nuraini, C., & Mamoen, M. I. (2022). Tingkat Kepuasan Konsumen Kedai Kopi di Kota Tasikmalaya. Agribusiness System Scientific Journal, 2(1), 1–10.

Widodo, A. J. (2014). Analisis Preferensi PengunjungKedaiKopi Terhadap Menu Kedai Kopi di Kota Semarang. Universitas Diponegoro.